keskiviikko 7. maaliskuuta 2012

Millainen on Suomen paras työpaikka?

Pääsin viikko sitten kyläilemään Futuricella, viimeisimmän Great Place to Work -kilpailun voittajalla. Kyseessä on 150 työntekijän softafirma, joka perustettiin 11 vuotta sitten. Tarkoituksenani oli hakea tietoa siitä, miten yrityksessä alettiin rakentaa yrityskulttuuria ja parempaa työpaikkaa. Tästä mahdollisuudesta pitää antaa erittäin iso kiitos Futuricen Hanno Nevanlinnalle, joka ystävällisesti tarjoutui vastailemaan kysymyksiini.



Kauppalehdessä on pyörinyt artikkeleita Great Place to Work -kilpailussa menestyneistä yrityksistä ja monesta on jäänyt se fiilis, että perustajat ovat alusta alkaen halunneet rakentaa työpaikan, jossa on oikeasti hauska tehdä duunia. Näin myös Futuricella. Yrityksen kasvaessa ohjenuorana oli, että firmaan rekrytään ihmisiä, joiden kanssa on hauska tehdä töitä, Homo Sapiens Supreme -lajiketta, tai kansanomaisemmin hyviä tyyppejä.

Tällainen lähestymistapa toimi Futuricella siihen asti kunnes työntekijöiden määrä kasvoi yli neljänkymmenen. Kulttuuri ja työympäristö pysyivät kunnossa kiinnittämällä huomiota siihen, millaisia ihmisiä yritykseen otettiin töihin. Henkilömäärän kasvaessa kasvoi myös byrokratian määrä. Vapaasti Hannoa lainaten jossain kohtaa huomattiin, että joko ihmiset olivat tyhmistyneet puolen vuoden aikana huomattavasti tai sitten kasvun mukanaan tuomat prosessit eivät yksinkertaisesti palvele tarkoitustaan.

Futuricella otettiin tavoitteeksi mahdollisimman läpinäkyvä organisaatio, jossa jokaisella on päätösvaltaa yrityksen asioihin. Tämä lähestymistapa on onnistuttu viemään hyvin pitkälle huolimatta siitä, että kontrollin menettämisen pelko on kohdattu useampaan kertaan. Tulokset kuitenkin puhuvat puolestaan. Futuricella on erittäin matala 3-tasoinen hierarkia, ja sekä avoimuus että vastuunottaminen kukoistavat.

Parhaiten tästä kertoo Futuricen työntekijöiden omat kommentit:
"Avoimuus, kaikesta firman toiminnasta kerrotaan. Kynnys kysyä johdolta on myös matala. Sellainen olo että voisi mennä kysymään mitä vaan. (Ja myös saa vastauksen. Jos ei heti niin pian kuitenkin.)"

"Futuricella jokaiseen luotetaan ja luottamus myös osoitetaan oikeilla teoilla ja toimintatavoilla: yrityksen kaikki luvut ovat julkisia; jokaisella työntekijällä on oikeus tehdä päätökset, jos heillä on paras tieto päätöksen kannalta oleellisista asioista - ts. kaikki ylimääräinen byrokratia on poistettu; jokainen työntekijä saa myös oman firman luottokortin..."

Päätöksentekoa on yksinkertaistettu hyvin paljon. Jokaisella työntekijällä on oikeus päättää asioistaan kunhan ensin mietitään, että miten päätös vaikuttaa työkavereihin? Miten se vaikuttaa asiakkaaseen? Miten se vaikuttaa Futuriceen? Nyt ja tulevaisuudessa? Tämä on mielestäni erinomainen esimerkki siitä, että työntekijöitä kohdellaan oikeasti vastuuntuntoisina aikuisina ihmisinä. Vastakohtana muistuu mieleen tarina Suomeen muuttaneesta pitkän linjan SAP-asiantuntijasta, joka uudessa projektissa kävi ensimmäisenä päivänä kysymässä projektipäälliköltä, että saako hän luvan käydä vessassa...


Hyvät työkaverit ja hyvä esimiessuhde ovat tärkeimpiä mittareita, kun puhutaan tyytyväisyydestä työpaikkaan. Vaikka työtehtävät eivät olisi ihan sitä mitä haluaa tehdä, mutta jos esimies on ymmärtävä ja kannustava ja jos työkavereiden kanssa on hauskaa, ei se työ välttämättä tunnu niin pahalta ja siitä voi jopa nauttia.

Paljon on puhuttu myös työn ja elämän tasapainosta. Olen itse sitä mieltä, että koko work/life balance -käsite on sosiopaattien keksintö, jonka tarkoitus on pitää luuserit edes jossain määrin tyytyväisinä. Työ on osa elämää eikä mikään vakuumipakattu irrallinen palanen, jonka voi sulkea pois mielestä sen 16 tunnin aikana, jolloin emme ole työpaikalla. Se mitä tapahtuu työpaikan ulkopuolella vaikuttaa työntekoon yhtälailla kuin työpaikan tapahtumat vaikuttavat vapaa-aikaan. Töistä johtuva stressi ei maagisesti katoa kotiin lähtiessä.

Yksi positiivisimmista Hannon kertomista asioista oli, että Futuricella työntekijää pyritään kohtelemaan ennen kaikkea ihmisenä, ei pelkästään työntekijänä. Yrityksen rooli ei ole puuttua ihmisten yksityiselämään, mutta Hannon mukaan yritys voi ymmärtää ihmistä myös työn ulkopuolisissa asioissa. Tämä välittäminen tulee hienosti esiin seuraavissa kommenteissa.
"Työyhteisössä aito välittämisen tunne, niin kanssatyöntekijöiltä, kuin johdoltakin"

"Once a year, our CEO invites everybody individually to have a talk with him,give feedback, suggestions, and he explains the strategy to each and every one ..."

"Mahtava yhteishenki ja toisista välittäminen! Viikottaiset fiiliskierrokset, joissa käsitellään myös työn ulkopuoliset asiat ja reagoidaan heti jos on tarvetta."

"Asiat toimivat. Ihmiset ovat osaavia, fiksuja ja mukavia. On ollut mahdollista tehdä myös kiinnostavia asioita, jotka eivät liity suoraan työtehtävään ja on ollut mahdollista vaikuttaa työtehtäviin."

"Luotetaan ihmisiin ei ole pelkkä sanonta, vaan se on myös monella tavalla pistetty konkreettisesti käytäntöön. Firman johto on todella sisäistänyt sen, että paras työtulos (ja siten yrityksen tulos) saavutetaan sillä, että varmistetaan, että työskentely itsessään on niin mukavaa kun voi vain olla."

Kun Zapposin Tony Hsiehiä haastateltiin siitä, mitä onnellisuus on, antoi hän mielestäni varsin hyvän vastauksen: Onnellisuus voidaan käsittää pitkän aikavälin yleisenä tyytyväisyytenä, joka on merkki siitä, että elämän kaikki osa-alueet kuten työ, sosiaaliset suhteet, fyysinen terveys ja oman itsensä toteuttaminen ovat tasapainossa. Tämän lisäksi onnellisuutta ovat yksittäiset mieleenpainuvat elämän huippuhetket.

Hyvässä yrityksessä ymmärretään, että molemmat näistä ovat tärkeitä. Siellä panostetaan tasapainoisen ja hyvän työelämän lisäksi myös positiivisiin yksittäisiin kokemuksiin ja rituaaleihin. Futurice järjestää vapaamuotoisen aamiaisen työntekijöilleen joka keskiviikko. Tämän lisäksi kerran kuukaudessa on iltapäivätapahtuma, johon osallistutaan verkon kautta myös pääkonttorin ulkopuolisista toimipisteistä. Sitten on tietysti isommat juhlat ja tilaisuudet.

Työympäristöön, yrityskulttuuriin ja työntekijöiden hyvinvointiin panostaminen on selkeä kilpailuetu. Se ei pelkästään auta rekrytoimaan parhaita osaajia, mutta myös edesauttaa yrityksen toimintaa joskus jopa yllättävillä keinoilla.
"Työajan ulkopuolella kulutamme huomattavia määriä aikaa työkavereiden kanssa ihan vapaaehtoisesti. Usein puhutaan firman asioista, ja epäkohdat nähdään, epätoivoon vaipumisen sijaan, haasteina ja paikkoina kehittyä. Monet firman toimintaa kehittävät asiat ovat lähteneet juuri tällaisista spontaaneista illanvietoista."

"Luotetaan ihmisiin ei ole pelkkä sanonta, vaan se on myös monella tavalla pistetty konkreettisesti käytäntöön. Firman johto on todella sisäistänyt sen, että paras työtulos (ja siten yrityksen tulos) saavutetaan sillä, että varmistetaan, että työskentely itsessään on niin mukavaa kun voi vain olla."

"Tunnen, että olen täällä pitämässä hauskaa kavereiden kanssa, en tekemässä työtä. Silti, tai juuri siksi, työ sujuu paremmin kuin missään aiemmassa työpaikassani."

Ehkä kaikkein parhaiten Futuricen työympäristön vaikutuksen kiteyttää kuitenkin seuraava kommentti:
"Tunne siitä, että on etuoikeutettu työskennellessään erityisessä työpaikassa."

Millainen hyvän työpaikan tulisi sinun mielestä olla? Mitkä ovat mielestäsi tärkeimpiä asioita, joilla voidaan luodaa hyvää työilmapiiriä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta?

Lisää Futuricen työntekijöiden kommentteja Great Place to Work -kyselystä voi lukea täältä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti